Přes Alpy po svých jen s padákem? Stanislav Mayer desátý v extrémním závodě
Jednatřicet odvážlivců se po dvouleté pauze vydalo na trasu jednoho z nejnáročnějších závodů na světě Red Bull X-Alps. Mezi nimi i Stanislav Mayer, který v letošním ročníku vybojoval desáté místo a dosáhl tak na nejlepší český výsledek v dějinách závodu.
Na první pohled to vypadá jednoduše. Vezmete si batoh, do něj dáte nejnutnější vybavení a složíte padák. Vylezete na kopec a z něj se snažíte doletět co nejdál. Ale něco jiného je, když se tímhle způsobem máte dostat z rakouského Salzburgu až do hlavního města monackého knížectví. Nepředvídatelné počasí pro výstupy, větrné smršti při přeletových fázích a v neposlední řadě boj se svým tělem i hlavou. Tyto a další nástrahy čekaly na závodníky jednoho z nejtěžších světových závodů Red Bull X-Alps.
Na trasu závodu, který se koná jen jednou za dva roky, se vydal i Stanislav Mayer. Český dobrodruh vyrazil znovu pokořit během dvanácti dnů trasu plnou nástrah mezi Salzburgem a Monakem. Vítěz úvodní etapy z roku 2015 nastoupil do závodu plný energie a s velkou podporou českých fanoušků.
„Držte mi palce. Moc si vážíme vaší podpory a žene nás dál,“ hlásil nadšený Mayer po pár prvních etapách letošního ročníku. Na konci šestého dne se český vytrvalec pohyboval na hraně nejlepší sedmičky, což byl v dané chvíli vynikající výsledek. Mayer však ukázal extrémní touhu po vítězství, když se dva dny před koncem posunul na čtvrté místo. A to i přes zdržení, které nabral, když se mu podařilo přistát do koruny stromu. „Když se daří, tak se daří, když se nedaří, tak se taky daří. Protože my jedeme naplno dál,“ komentoval Mayer bláznivé přistání.
Skvělý závod, nešťastný konec
Bohužel pouhých 170 kilometrů před cílem potkalo Stanislava Mayera i další závodníky sportovní neštěstí. Kvůli špatnému mapování cesty se ocitli mimo prostor vyhrazený pro létání. To jim přineslo osmačtyřicetihodinovou penalizaci a připravilo je o možnost nejen atakovat přední příčky, ale vůbec doletět do Monaka v rámci časového rozvrhu závodu. I tak je desáté místo českého závodníka nejlepším českým umístěním v historii závodu.
„Občas se prostě něco pokazí. Byli jsme v perfektní pozici, abychom atakovali třetí místo, ale bohužel jsme obdrželi penalizaci. Letěli jsme v zakázaném prostoru. Byla to moje chyba, ale myslím, že byl i problém s letovými podklady, které jsme obdrželi. Díky za podporu supportérům, rodině, sponzorům a fanouškům,“ vysvětloval problém český dobrodruh.
Pouze dva závodníci letos dokončili kompletní trasu a dokázali přistát na pláži v Monaku. Jako první skončil největší favorit ze Švýcarska Christian Maurer, který celý závod zdolal za 10 dnů a 23 hodin a celá jeho cesta měřila neuvěřitelných 2 271,5 kilometrů. O jeho vítězství rozhodly pouhé dvě hodiny, protože jen těsně za ním se k zemi snesl Benoit Outter z Francie. Díky penalizacím a náročné cestě se letos do cíle nedostal žádný jiný závodník.
Spoluzakladatel a organizátor závodu Ulrich Grill měl o průběhu závodu jasno. „Letos jsme sledovali naprosto neuvěřitelný závod. Rozhodně to byl jeden z nejnáročnějších ročníků. Cesta byla delší a nevyzpytatelné počasí nutilo závodníky víc chodit než létat. Pro mě jsou všichni šampioni,“ vysvětlil Grill.
Vzpomínka na zakladatele
O vznik náročného podniku se zasloužil jeden z nejlepších pilotů v historii legendárních závodů Red Bull Air Race Hannes Arch. Rakouský dobrodruh se v horách cítil jako doma, kromě létání ve své akrobatickém speciálu se věnoval i horolezectví, lyžování a paraglidingu.
Právě svůj vztah k horám přetavil Arch v roce 2003 v založení náročného závodu, který vede přes celé Alpy. Oslovil ty nejlepší světové paraglidisty a založil tradici, která trvá dodnes. Letošní ročník byl věnován právě svému zakladateli, který v roce 2016 přišel o život při pádu soukromé helikoptéry.
O Red Bull X-Alps
Od roku 2003 se každé dva roky koná extrémní závod Red Bull X-Alps, kterého se účastní ti nejlepší paraglidisté světa. Během více než tisícikilometrové cesty závodníci zdolávají alpské vrcholy a za pomoci padáku se přesouvají na trase z rakouského Salzburgu do tradičního cíle v Monaku. V průměru se účastníci vystavují během závodu teplotám od minus deseti až po plus čtyřicet stupňů.